New Talent Award: een wedstrijd die almaar creatiever wordt en die zijn belofte tegenover de kandidaten meer dan waarmaakt!

Friday, 12 Jun 2020 - 07:38

Voor deze editie werden er bij Creative Belgium 40 cases ingediend door 38 teams op basis van 19 briefings. De New Talent Award is een initiatief van Creative Belgium in samenwerking met D&AD New Blood in Londen.

Liesl Dejonghe, die bij Creative Belgium verantwoordelijk is voor het project, vertelt ons: “We zijn heel blij met het feit dat de New Talent Award mettertijd op verschillende scholen een vast onderdeel van het curriculum is gaan uitmaken! De wedstrijd telt dus mee voor de cijfers van de studenten op het einde van het academiejaar. Dat is trouwens de reden waarom onze organisatie het erg belangrijk vindt om de oorspronkelijke timing te respecteren en de shortlist van de winnaars vóór het einde van het schooljaar bekend te maken.”
Ze voegt eraan toe: “Gezien de uitzonderlijke omstandigheden hebben we dit jaar de deadline voor het indienen van de projecten, die aanvankelijk voorzien was op 24 maart, naar 5 mei verschoven zodat alle studenten hun project in de best mogelijke omstandigheden konden afwerken. Achteraf is wel gebleken dat de meeste ‘teams’ al in januari klaar waren met hun opdracht.”

De periode van de lockdown betekende dat ook de juryleden zich anders moesten organiseren! Ze stemden nog altijd voor hun favoriete cases, maar deze keer moest dat van op afstand gebeuren …
Klaartje Galle, Creative Director bij Darwin BBDO en lid van de jury, reageert: “De projecten van op afstand beoordelen was echt geen probleem, temeer omdat Creative Belgium alles weer perfect had geregeld.”


Nadat ze alle 40 cases grondig bestudeerd hadden, dienden de juryleden hun scores in bij Liesl, verantwoordelijke voor de wedstrijd, samen met de nodige toelichtingen, zodat ze op basis daarvan de shortlist kon samenstellen. Dit ziet er als volgt uit:

En het zijn Glenn Van Den Herrewegen en Lukas Vos, beiden student aan LUCA School of Arts in Gent, die tot winnaar van de wedstrijd werden uitgeroepen. Wij spraken met hen over deze ervaring:
Glenn: “Het leek er even op dat we de originele deadline niet gingen halen. Gelukkig werd die verplaatst. Omdat de afgelopen periode zo hectisch was, waren we geneigd om alles wat 'extra' was uit te stellen, net omdat je alles zo goed wilt doen”.
Lukas voegt eraan toe: “Covid-19 was geen echte spelbreker voor ons. Onze communicatie gebeurde sowieso al digitaal want Glenn loopt momenteel stage in Los Angeles en ik bevind me in België. Meer nog dan die afstand speelde het feit dat we rond een zeer gevoelig onderwerp werkten; iets meer tijd voor grondig onderzoek was dus meer dan welkom!”

Het winnende “team” had er namelijk voor gekozen om te werken rond de briefing van Durex, het wereldbekende merk van voorbehoedsmiddelen en glijmiddel, dat opriep om de gap tussen mensen met een beperking en seksualiteit kleiner te maken. Hun case focuste op waar deze mensen elk voor zich wél van genieten. De jury was meteen overtuigd. Je kunt de case hier bekijken. 



Klaartje Galle bladert door haar aantekeningen en vertelt ons dat ze naast de naam van het winnende team had genoteerd: “Top! Mooie manier van sensibilisering naar het brede publiek!” Verder zegt ze ons dat het grote verschil tussen de vele, vaak bijzonder creatieve projecten de aandacht voor detail is: “Wanneer je ziet dat een idee ook op en top doordacht en gesoigneerd werd in uitwerking, dan verdient dat voor mij extra punten”.

Volgens onze twee studenten gaat het om een prestigieuze wedstrijd die meer en meer bekendheid geniet, niet enkel in de Belgische reclamewereld maar ook in onze buurlanden. Nu was het hun beurt om deel te nemen! Lukas en Glenn zijn in de wolken met hun overwinning. De prijs vormt voor hen een mooi visitekaartje, of zoals ze zelf zeggen: “Dit is goede reclame voor ons  ;-)”

Klaartje Galle bevestigt dat het voor een jong team niet zo eenvoudig is om aan de slag te gaan in een bureau: “Wanneer je als CD een jong team voor je hebt dat de New Talent of New Blood Award gewonnen heeft, dan weet je dat ze uitblonken in het kraken van een échte briefing voor een échte klant, en dat geeft vertrouwen”.


De New Talent Award is afgelopen, maar het avontuur gaat verder … Liesl Dejonghe herinnert ons eraan dat “de 40 cases van de wedstrijd nu in aanmerking komen voor de D&AD New Blood Awards 2020 in Londen! En zoals we vorig jaar konden zien, is wie de ene wedstrijd wint niet noodzakelijk de winnaar van de andere. Alle kandidaten zijn dus nog in de running!”

Samen helpen D&AD New Blood en Creative Belgium de volgende generatie creatief talent om zich te ontwikkelen. Alle opbrengsten van de Creative Belgium Awards worden opnieuw geïnvesteerd om deze jonge generatie te ondersteunen. Deelnames aan de D&AD New Blood Awards worden trouwens door Creative Belgium gefinancierd.”

Bovenaan