Het OTT-landschap in België

DO, 21 april, 2016 - 16:14

Het letterwoord OTT zegt u waarschijnlijk niet veel, maar enkele sprekende voorbeelden zoals Netflix, Hulu, Amazon Prime en recenter in België nog RTL à l’infini, doen dat allicht wel. Deze nieuwe vorm van Video On Demand (VOD), die door RTL op het internet werd gelanceerd, is voor Backstage belangrijk genoeg om er een artikel aan te wijden.

OTT of ‘Over-The-Top’, is een service die content verdeelt via het internet. ‘Over-The-Top’, vanwege het feit dat de content ’bovenop’ de content komt die de traditionele providers verdelen. Dankzij deze technologie kan men audio- of videocontent rechtstreeks op webplatformen en mobile platformen aanbieden.

Deze OTT-content kan gratis of betalend zijn en wordt per fragment of in zijn geheel aangeboden. De belangrijkste distributiemodellen zijn:

AVOD (Advertising-supported Video On Demand): de gebruiker kan de content gratis bekijken. Deze content gaat vergezeld van reclame. 

Free VOD (Free Video On Demand): de gebruiker heeft toegang tot specifieke content die hij gratis kan bekijken of downloaden, zonder enige reclame. Het gebeurt vaak dat de internetgebruiker eerst op een platform moet inschrijven en inloggen om toegang te krijgen tot de players. 

SVOD (Subscription Video On Demand): VOD via abonnement geeft de gebruiker van een platform gedurende de hele abonnementsperiode onbeperkt toegang tot een volledige catalogus van programma’s. 

TVOD (Transactional Video On Demand): transactionele VOD (de transactie gaat gepaard met een betaling) wordt ook wel ‘Pay per View’ genoemd. In een catalogus van programma’s huurt de consument specifieke content per stuk, die hij gedurende een welbepaalde periode zo vaak kan bekijken als hij wil (meestal 24 of 48 uur).

Er is veel vooruitgang geboekt op het vlak van volume en beeldkwaliteit. Dat heeft ertoe geleid dat we onlinecontent vandaag zonder onderbreking kunnen bekijken. Die content is vaak van onberispelijke kwaliteit. Bovendien hebben we nu de mogelijkheid om een massa programma’s via een massa schermen en verspreidingskanalen te bekijken. Via OTT kan men de kijker volgen bij al zijn dagelijkse bezigheden, zowel op het vlak van content (gewenste soort content, 24u/24 beschikbaar) als gebruikte apparaten. Het OTT-aanbod is immers per definitie multiplatform en ter beschikking op de meeste toestellen waarmee men online kan gaan.

De belangrijkste OTT-spelers op internationaal vlak zijn Netflix, Hulu en Amazon Prime. Op dit moment zijn de verschillende spelers die in Franstalig België betalende OTT aanbieden Eleven, Plush, Netflix en RTL à l’infini. De groep AB heeft zich ook aan OTT gewaagd met JookeVideo, maar besloot daar in juni vorig jaar mee te stoppen. Hieronder meer details over het in België beschikbare aanbod.

Eleven. Eleven is een aan sport gewijde tv-zender, die sinds kort bij alle providers beschikbaar is voor de prijs van € 9,99 per maand. In oktober vorig jaar lanceerde Eleven zijn OTT-aanbod in België. De service is ter beschikking op het internet (pc, smartphone en tablet) via een wekelijks (€ 6,99), maandelijks (€ 9,99) of jaarlijks (€ 99) abonnement. 
Plush. Plush werd in 2013 gelanceerd en is een service voor SVOD en TVOD, beschikbaar op pc, tablet, smartphone, Smart TV en PlayStation. Hij biedt een service à la carte, een maandelijks VOD-abonnement (€ 9,95), een abonnement 18+ (€ 19,95) en een combinatie van beide (€ 28,95).
Netflix, de Amerikaanse reus die sedert september 2014 in België actief is, blijft zijn catalogi met series, films en documentaires uitbreiden. Nadat het eerst vooral mikte op de content van derden, die eveneens op andere platformen beschikbaar is, heeft Netflix zijn strategie herzien. Het biedt zijn abonnees nu exclusieve eigen producties aan. Na originele series als Orange is the New Black en House of Cards, zijn er verschillende eigen langspeelfilms en documentaires te zien of in voorbereiding. Momenteel kan je kiezen uit drie maandelijkse SVOD-abonnementen: basic (€ 7,99), standaard (€ 9,99) met kijken in HD op twee schermen tegelijkertijd, en premium (€ 11,99) in ultra HD, beschikbaar op vier schermen tegelijkertijd.
RTL pakt sinds november 2015 uit met RTL à l’infini, zijn VOD-dienst op OTT-platform. De surfer vindt er de content van de tv-zenders van RTL (RTL TVI, Club RTL en Plug RTL) plus exclusieve content zoals Amerikaanse series in avant-première op het web.
Er zijn verschillende redenen voor deze OTT-lancering. 
  
Eerst en vooral is RTL op die manier niet langer afhankelijk van derden. De VOD-dienst was sinds 2007 uitsluitend via de rode knop van de afstandsbediening beschikbaar, per stuk (TVOD) of via een abonnement (SVOD). Die gaf toegang tot een soort onlineshop die gerund werd door de telecombedrijven. Dankzij het OTT-platform kan RTL zelf zijn catalogus op het web verspreiden zonder gebonden te zijn door de voorschriften en doelstellingen van derden.
  
Het OTT-platform biedt ook de mogelijkheid om het VOD-aanbod van RTL à l’infini altijd en overal toegankelijk te maken, op alle schermen (tv, smartphone, tablet en pc). Dat speelt beter in op het gewijzigde gedrag van de consument, die almaar vaker kiest voor mobile devices. Via deze strategie kan men ook een nieuw publiek aanspreken, dat geen tv-abonnement heeft. In de Verenigde Staten en Canada heeft 56,3 % van de deelnemers aan de studie van DigitalSmiths een betaalabonnement voor SVOD, een cijfer dat in de lift zit1. We noteren ook dat 7 % van de Amerikaanse gezinnen (8,4 miljoen huishoudens) al geabonneerd is op een OTT-aanbod zonder dat ze een betalend tv-abonnement hebben2. Deze trend is typisch voor de Amerikaanse markt, waar de enorme hoeveelheid reclame en de bijzonder hoge prijs van kabelabonnementen sommige consumenten hebben doen afhaken.
   
  
Tot slot biedt het platform RTL à l’infini aan RTL de kans om zich te positioneren en zich voor te bereiden op de komst van nieuwe spelers, die zich in het kielzog van Netflix zeker op de Belgische markt zullen vestigen. Zo is er in Europa bijvoorbeeld Disney met Disney Life in de Engelstalige landen en Fnac met FnacPlay, zijn VOD-service. We moeten ook rekening houden met het verschijnen van internationale spelers zoals Hulu en Amazon Prime. Merk ook op dat YouTube sinds 28 oktober in de Verenigde Staten een betaalversie van zijn platform heeft gelanceerd in de vorm van een maandelijks abonnement (YouTube Red). Daarmee kan je onbeperkt video’s zonder reclame bekijken voor $ 9,99 per maand. YouTube wil dit abonnement ook uitbreiden met exclusieve content (films en series), die de gebruikers van het gratis aanbod niet kunnen bekijken.
   
RTL à l’infini biedt verschillende formules aan: de consument heeft de keuze tussen FreeVOD, SVOD en TVOD. Internetgebruikers kunnen gratis naar het nieuws, het weerbericht en de politieke programma’s kijken nadat ze zich op het platform RTL à l’infini hebben ingeschreven. Ze kunnen per stuk betalen voor uitzendingen van de drie RTL-zenders (RTL TVI, Club RTL en Plug RTL) en tal van series in US Première, preview (drie weken vooraleer ze op de televisie worden uitgezonden) en catch-up. Daarnaast biedt RTL à l’infini twee abonnementsformules, RTL Sélection voor € 5,95 (toegang tot alle RTL-programma’s en de producties van Disney en Studio 100) en de RTL Séries Pass voor € 4,95 (US Premiere, afleveringen in catch-up, vorige seizoenen en niet eerder vertoonde series). Men kan de twee abonnementen ook combineren voor € 8,95.
    
Het op de Belgische markt beschikbare aanbod is heel gevarieerd en het gewicht van de verschillende spelers is ongelijk. RTL à l’infini biedt een volledig aanbod dat goedkoper is dan dat van de concurrentie. Eleven focust op één thema, Plush onderscheidt zich door zijn adult content en Netflix door zijn goed gevulde catalogus en eigen producties. 
   
Volgens de laatste cijfers waarover we beschikken zouden de inkomsten van over-the-top video’s in Europa stijgen van 3,2 miljard dollar in 2013 naar 9,45 miljard in 2018.
Bron : Statista, 2015

De OTT-markt gaat een mooie toekomst tegemoet. De consument is immers erg tuk op dit soort service. We voegen er wel aan toe dat sommige surfers nog altijd niet vertrouwd zijn met het idee dat ze moeten betalen voor webcontent, en dat de strategieën van de huidige en toekomstige spelers de verschillende bestaande modellen op losse schroeven kunnen zetten. Zo mikt bijvoorbeeld M6 in Frankrijk op het gratis-verhaal: via zijn platform 6play kunnen surfers zijn zenders live en in replay bekijken. 6play omvat ook exclusieve online tv-zenders en originele producties, en sommige series kan men al bekijken twee uur voor ze op tv worden uitgezonden. De internetgebruiker moet zich in ruil op het platform identificeren en kan de getoonde reclame niet overslaan. Deze evolutie van de markt zal een impact hebben op de spelers uit de audiovisuele sector, volgens de door hen gekozen strategie. 

Op dit moment vormen OTT-diensten nog altijd hoofdzakelijk een aanvulling op het traditionele tv-aanbod, maar voor de jongste generaties zou streaming wel eens even vanzelfsprekend kunnen worden als televisie. Dat is in ieder geval een van de evidente redenen om op deze markt aanwezig te zijn. Het is duidelijk dat de voorgestelde content en de manier waarop die wordt aangeboden constant zullen evolueren vooraleer elke speler op deze groeimarkt de winnende combinatie heeft gevonden. Elena Defaee

   

Facts

OTT is een service om via het internet (audio/video) content te verdelen.

Nu onze gewoontes veranderen, maakt OTT het mogelijk om content op elk moment op alle platformen beschikbaar te maken.

Op wereldvlak domineren Netlix, Amazon Prime en Hulu de markt van OTT via abonnement.

Het OTT-platform RTL à l’infini stelt het VOD-aanbod voortaan ter beschikking op alle schermen, en niet langer uitsluitend via de rode knop van de afstandsbediening.

1 Q3-2015 Video Trends Report, Consumer Behavior Across Pay-TV, VOD, PPV, OTT, Connected Devices, and Content Discovery, Digitalsmiths
2 TV Everywhere and The New World of OTT, Parks Associates, The industry report
Bovenaan