Podcast-reclame, een geweldige opportuniteit voor merken

WO, 26 mei, 2021 - 16:38

Volgens sommigen hebben merken nog niet echt vertrouwen in podcast-advertenties. De Amerikaanse studie “Your Brain on Podcasts”, uitgevoerd door Wondery en Mindshare NeuroLab, geeft echter verrassende resultaten te zien.

Audio storytelling steekt visuele storytelling op sociale netwerken de loef af 

Uit het onderzoek blijkt dat in podcasts ingebedde advertenties onbewust het vertrouwen van de luisteraar in het merk vergroten, waardoor zowel de merkherinnering als de emotionele intensiteit toenemen. Dit resulteert in een grotere emotionele impact dan bij visuele storytelling op sociale netwerken, en dat in alle categorieën.

Vertrouwen, een centraal element  

De aandacht van de consument is niet langer het enige dat telt, je moet ook zijn vertrouwen winnen. Wondery laat zien dat wanneer een host of een maker de advertenties van een merk in een podcast vermeldt, het vertrouwen in dat merk positief wordt beïnvloed. Dat komt omdat ze een hallo- of bekendheidseffect projecteren, en dat komt de adverteerder ten goede. Als zij zich positief uitlaten over een product, vertrouwen hun luisteraars hen meestal. Dezelfde test werd uitgevoerd met videospots voor hetzelfde merk op YouTube en Facebook, en daar zag Wondery het tegenovergestelde effect: het vertrouwen verminderde.

Memorisatie en emoties: hoge en vooral blijvende resultaten

Merken weten dat emotionele herinneringen meer kans maken om in het geheugen te worden opgeslagen, en dat werkt volgens Wondery en Mindshare NeuroLab in het voordeel van podcasts. Bij het memoriseren van deze advertenties komt meestal een hogere emotionele intensiteit kijken dan op sociale netwerken, zeker als het om spots gaat die door  de presentatoren en de makers worden gelezen.

 

 
Uit de studie bleek dat een verhaal dat enkel beluisterd wordt, 21 % meer emotionele intensiteit oproept dan hetzelfde verhaal dat visueel wordt gepresenteerd.
 
Podcast-advertenties hebben ook een memorisatiegraad die 9 % hoger ligt dan bij advertenties van hetzelfde merk op sociale media.
 
 

Invloed op het verlangen om te kopen 

Podcast-reclame kan een grote impact hebben op toekomstige aankopen van consumenten. Het onderzoek geeft aan dat luisteraars van podcasts diepe verbanden leggen tussen de advertenties die ze horen en de producten die ze in de toekomst willen kopen.
Adverteerders hebben er daarom alle belang bij om het godsgeschenk dat podcast-reclame in wezen is in de armen te sluiten.
Meer info over de podcasts : contacteer Julie Mordant : jmordant@ipb.be - 02 337 64 20 
Bovenaan