De stijgende populariteit van digitale radio

Monday, 17 Jun 2019 - 14:42

Het audiolandschap heeft in de afgelopen jaren een grote technische evolutie gekend:

  • Dankzij wifi, 4G en draadloze earphones kunnen we altijd en overal in goede kwaliteit naar de radio luisteren.
  • Smart speakers zijn in volle ontwikkeling en “naar de radio luisteren” staat in de top 10 van populairste toepassingen. 
  • Via het dashboard van onze auto kunnen we onze smartphone aansluiten op de ingebouwde audiovoorzieningen.

Het is een feit: we luisteren almaar vaker via het internet, zo blijkt uit de laatste CIM-studie: 30 % van de bevolking 12+ luistert iedere week online naar de radio**.

In vergelijking met de CIM Radio-golf 2012-1+2012-2+2012-3 (jan-dec2012), merken we dat het aantal mensen dat via een klassiek radiotoestel luistert gedaald is, maar dat luisteren via televisie, telefoon en tablet een spectaculaire stijging kent**. Dat zal in de volgende jaren allicht enkel toenemen. Op het vlak van luisterplatformen zijn er ook nieuwe touchpoints bijgekomen. Het is nu de gewoonste zaak van de wereld dat een radiozender een eigen website en app heeft, actief is op social media enz. 

Bij IP volgen we deze digitale evolutie op de voet met:

  • een premium aanbod, live en in programmatic, van onze FM-zenders in simulcast (Bel RTL, Radio Contact, Mint, Fun Radio, Nostalgie en Nostalgie Vlaanderen, Chérie), 
  • de online zenders van Nostalgie en pureplayers zoals Deezer en Adwave (in totaal meer dan 250 stations),
  • skills op smart speakers: RTL is al aanwezig met skills van zijn merken (RTL Info, Bel RTL en Radio Contact) op de smart speakers van Amazon en Google,
  • nieuwe manieren om de luisteraars online te bereiken zoals bij Radio Contact (“Full Contact” en “le km d’émission”).

Met een gemiddelde van bijna 26 miljoen beschikbare ad impressions per maand in Pre-roll en Mid-roll (CPM van € 15), is het audio-aanbod van IP heel aanzienlijk. 

Er valt geen tijd te verliezen: contacteer meteen Delphine Van Kerckhove om van dit aanbod te profiteren: dkerckhove@ipb.be – 02 337 63 16 

*Smart speaker consumer adoption report 2019
**CIM RAM Mar18-Feb19
Bovenaan