Radio Contact: een uniek profiel in het Franstalige radiolandschap

Tuesday, 16 Jun 2020 - 10:11

Ieder jaar voert IPSOS op vraag van de Radio H groep een onlinestudie uit om na te gaan hoe luisteraars denken over de radiozenders waar ze op afstemmen. De laatste golf van die studie werd eind maart 2020 afgenomen bij een representatieve steekproef van 1000 Franstalige Belgen tussen 18 en 64 jaar.

De studie bevestigt golf na golf de unieke positie die Radio Contact in het Franstalige radiolandschap inneemt.



Net zoals alle andere muziekzenders wordt Radio Contact in de eerste plaats gezien als een entertainmentmedium. De frequentie waarmee de luisteraars het criterium “zorgt voor ontspanning” aan de zender linken, toont aan dat van alle radiozenders Radio Contact het meeste entertainment biedt. 50 % van de luisteraars van Radio Contact vermeldt dat namelijk als een sterke eigenschap van de programma’s op hun zender. Het gemiddelde percentage luisteraars van de andere muzikale netwerken die dit criterium aanhalen, bedraagt 39 %, en bij de algemene radiostations is dat 31 %. Het hoeft geen verwondering te wekken dat de luisteraars van generalistische radio’s het kenmerk ‘entertainment’ minder snel aan hun station toekennen.


Nog opvallender is dat de ‘Feelgood’ zender zich sterk van andere muzikale netwerken onderscheidt door de rol van informatiebron die zijn luisteraars hem toekennen. 32 % van de luisteraars van Radio Contact noemt nieuws als een belangrijk kenmerk van het station. Het gemiddelde bij de luisteraars van de overige grote muzikale FM-netwerken bedraagt minder dan 20 %. Geen enkele andere muziekzender, openbaar of privé, scoort op het vlak van nieuwsverstrekking zo hoog als Radio Contact.

Dat is geen toeval, maar het resultaat van het feit dat Radio Contact voortdurend sterk investeert om betrouwbaar, beknopt en volledig nieuws te brengen voor een ruim publiek. De zender met de dolfijn in het logo programmeert iedere dag niet minder dan 16 nationale nieuwsuitzendingen en 3 regionale bulletins.

Een uniek aanbod, voor een station met een unieke positionering!

Contacteer IPB voor meer informatie over de vele manieren waarop u de kopers van uw merk doeltreffend kunt bereiken via Radio Contact.

Het IP-team

Straight from the heart

Bovenaan