IP verwelkomde de jury van Creative Belgium !

Monday, 6 May 2019 - 15:28

Ter gelegenheid van de Judging Week heeft Creative Belgium zijn tenten opgeslagen in de lokalen van IP Belgium. Een week lang heeft de jury alle inzendingen doorgenomen die ze van de vaklui in de Belgische communicatiewereld ontving. 

Dit jaar konden de kandidaten werk indienen in dertien verschillende categorieën, wat Creative Belgium voor een aanzienlijke opdracht stelde!

IP was blij de jury te mogen ontvangen zodat zij in de beste omstandigheden de genomineerden kon beoordelen, maar ook en vooral omdat het gewoon klopt: per slot van rekening staan wij voor creativiteit, innovatie en zeker ook de toekomst!

We laten Isabel Vanden Broek aan het woord, die meer details geeft over wat die Judging Week precies inhoudt en wat er achter die mythische CB-avond schuilgaat.

Interview

Je bent hier in de lokalen van IP Belgium in het kader van de Judging Week, maar wat is die Judging Week eigenlijk? 

Tijdens deze week komen vijftig professionals van Creative Belgium samen om de creatieve prestaties van het voorbije jaar te beoordelen. De beste ideeën uit de communicatiesector krijgen een prijs en worden in het zonnetje gezet tijdens de avond van Creative Belgium.

Verschillende communicatiebureaus en creatieve vakmensen dienen in verschillende categorieën werk in, maar welke zijn die categorieën en hoeveel zijn er?

Via deze link kan je zien in welke categorieën Creative Belgium prijzen uitreikt.

Dit jaar noteren we:

  • een nieuwe categorie: Creative Data.
  • dat de categorie films heel belangrijk blijft: dit jaar werden er meer dan 120 films ingezonden. 
  • dat de categorie “innovatie” blijkbaar de moeilijkste categorie is: er waren dit jaar 17 inzendingen.

We zijn erg blij dat het aantal inzendingen in de categorie “radio en audio” bijna verdubbeld is. Het bevestigt de trend dat het medium radio opnieuw een belangrijke rol speelt. Merken en communicatiebureaus beseffen dat de radio bij veel doelgroepen populair is en zich bijzonder goed leent voor creatieve boodschappen. 


Een jury kiest de “best cases” in verschillende categorieën, maar op basis van welke criteria selecteren jullie de juryleden? 

De raad van bestuur van Creative Belgium nodigt voorzitters uit die samen de jury vormen. Deze voorzitters worden geselecteerd op basis van hun ervaring en hun prestaties. Voorzitter van de jury zijn is een eer en kan inspirerend werken, want zo heb je de kans om honderden creatieve ideeën te bekijken.

Het zijn de voorzitters zelf die de rest van de jury samenstellen. Daarbij moeten ze wel bepaalde verhoudingen respecteren, zowel op het gebied van genres als van leeftijden.

De jury heeft een grote verantwoordelijkheid, maar we voegen er graag aan toe dat het hun rol is om niet enkel aandacht te besteden aan de besten. Ze moeten alle deelnemers feliciteren.

Hoe ziet een typische dag tijdens de Judging Week eruit?

We zijn iedere dag van 9 tot 20 uur aanwezig in de lokalen van IP Belgium in het RTL House, maar dat kan uitlopen … Het gebeurt wel eens dat we doorwerken tot middernacht.

Dat zijn lange dagen maar we trekken graag voldoende tijd uit om elk geval uitgebreid te bespreken. Het gaat immers in zekere zin om de reclame-Oscars, en dus willen we de zaken graag grondig aanpakken.



Valt er dit jaar een bepaalde trend op in de inzendingen?

Eerst en vooral moet ik zeggen dat we ook dit jaar bijzonder onder de indruk zijn van het hoge niveau.

We merken dat de insights vanaf het begin erg goed zijn uitgevoerd zodat de campagne internationaal kan gaan. Het uitvoeringsniveau neemt jaar na jaar toe, zoveel is duidelijk.

Het Gala waarop de Creative Belgium Awards worden uitgereikt vindt in Knokke plaats. Vallen er dit jaar nieuwigheden te signaleren? 

Deze keer zijn er de hele nacht frietjes voorzien! Ik vermoed dat die beslissing bij heel wat mensen in de smaak zal vallen …

Voor het overige garanderen we onze gasten dat het ook deze keer een onvergetelijke avond zal worden.

Het thema is dit jaar de toekomst, en we benaderen dit thema vanuit verschillende hoeken:

- Het vieren van nieuwe ideeën.

- Ideeën zijn afkomstig van mensen en die mensen vormen de toekomst. 

- Deze ideeën bepalen de toekomst.

Via dat thema willen we dit jaar de mens centraal stellen.

En kies je tijdens het gala dan voor mayonaise op je frietjes, of wordt het eerder ketchup? Met een lekkere gin-tonic erbij of toch maar een biertje? 

Mayonaise, laat daar geen twijfel over bestaan! In de loop van de avond drink ik water want ik maak deel uit van de organisatie en dus wil ik graag mijn concentratie behouden. Maar een glaasje champagne om de avond af te sluiten, daar zeg ik geen nee tegen. Ideaal om me te ontspannen en te klinken op al die creativiteit!

Bovenaan